DTU 
 

 

02362: Projekt i software-udvikling (f21)

Lektionsplan og Materiale
 

Dette er en foreløbig plan til kurset Projekt i software-udvikling (02362) som foregår i forår 2021.

 

Kurset starter tirsdag, den 2. februar, kl. 1300 online (se adgangsinformation på DTU Learn).

 

Skemaet nedenfor viser en foreløbig lektionsplan og plan for afleveringerne. Materialet til forelæsninger, øvelser og opgaver vil være tilgængelig her. Materiale bliver opdateret løbende. Ændringerne som sker efter den første forelæsning bliver logget på på en særlig webside, så at det er nemmere at spotte nyt materiale.

 

Bemærk at der er forskellige typer opgaver:

  • A: skal afleveres via DTULearn
  • V: Skal vises og forklares til underviseren(hjælpelærere) under øvelsestimen
Afleveringer af opgaver er via DTU Learn, senest tirsdag, kl. 12 (undtagen hvis der er angivet noget andet). Og de studerende (grupper) skal være parat at forklare deres løsning til underviseren samme dag under undervisningen (det gælder især opgaver af type V).

 

Bemærk at plannen kan stadigvæk ændres.

 

 

Week Emne Opgave Aflevering Kommentarer
1
(KU 5)
2. 2.
F: Introduktion og overblik over software design (PiSU-L01.pdf
P: Præsentation af projektet og dannelse af grupper til projektet (PiSU-projekt.pdf)
Opgave V1 (til 9.2.): Projektforståelse, softwarearkitektur og opstart af RoboRally-softwarprojektet (se detaljerede instrukser her)   Inden den første forelæsning skal I installere Java 8 og IntelliJ på jeres egne computere (lige som i tidligere kurser).

 

Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge01/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på Teams (se beskeden på DTU Learn).

2
(KU 6)
9. 2.
F: Konceptuel modellering og domæne modeller (PiSU-L02.pdf)
P: Projektdiskussion med diskussion af uddrag af taksonomi og modeller .
Opgave V2 (til 16.2.): RoboRally:: Automatisk spil af nogle træk (se detaljerede instrukser her)

Opgave A1 (til 23.2.): Taksonomi og domænemodel (se detaljerede instrukser her)

Opgave V1 (se her) Her er lidt mere information om RoboRally og spillets regelsæt som PDF-fil.

 

Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge02/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på Teams (se beskeden på DTU Learn).

3
(KU 7)
16. 2.
F: Design pattern, kommandoer og JavaFX [JavaFX] (PiSU-L03.pdf)
P: Projektdiscussion
Opgave V3 (til 2.3.): Eksekvering af program med brugerinteraktion (udvidelse af opgave V2, se detaljerede instrukser her) Opgave V2 (se her) Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge03/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på Teams (se beskeden på DTU Learn).

4
(KU 8)
23. 2.
F: Collections og generics. Rapportskrivning (PiSU-L04.pdf, [JAPI:Collections])
P: Projektdiscussion
Opgave A2 (til 9.3.): Projektdefinition med kravanalyse (se detaljer her) Aflevering A1 (via DTU Learn): Taksonomi og domænemodel (se her) Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge04/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på Teams (se beskeden på DTU Learn).

5
(KU 9)
2. 3.
F: Exceptions [JT:Exceptions], Applikationer og brugergrænseflade (JavaFX) [JavaFX] (PiSU-L05.pdf) Opgave A3 (til 23.3.): Første prototype af RoboRally-spillet med fokus på spillelogik (se detaljer her) Opgave V3 (se her) Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge05/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på Teams (se beskeden på DTU Learn).

6
(KU 10)
9. 3.
F: Databasetilknytning [JDBC:Basics] (PiSU-L06.pdf) Opgave V4a, (til 6.4.): Databasetilknytning af RoboRally (udvidet prototype, se flere instrukser her) Aflevering A2 (via DTU Learn): Projektdefinition med kravanalyse (se detaljer her) Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge06/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på Teams (se beskeden på DTU Learn).

7
(KU 11)
16. 3.
F: Filer, JSON [JSON], Gson [Gson] (PiSU-L07.pdf, PiSU-L07.3.pdf, PiSU-L07.1.pdf)
P: Diskussion af projektdefinitioner (Afleveringe A2)
Opgave V4b (til 6.4.): Læs spilleplade fra filer (se flere detaljer her)   Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge07/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på "ugens kanal" på Team.

8
(KU 12)
23. 3.
F: Regulære udtryk (PiSU-L08.pdf, [RegExp:JT] og [RegExp:Vogel])   Aflevering A3 (via DTU Learm): Første prototype af RoboRally-spillet med fokus på spillelogik (se detaljer her) Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge08/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på "ugens kanal" på Team.

(KU 13) Påskeferie
9
(KU 14)
6. 4.
F: Algorithmer og datastrukturer (PiSU-L09.pdf; se også [BS] og [SW17:Rec]) Aflevering A4 (til 20.4.): Anden prototype af Robo Rally spillet med databasetilknytning og mere spillelogik (se detaljer her) Opgave V4a (se her) og V4b (se her) Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge09/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på "ugens kanal" på Team.

10
(KU 15)
13. 4.
F: Algoritmer og rekursion (PiSU-L09.pdf, [SW17:Rec] og [QS])
P: Projektarbejde   Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams og videoer: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge10/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på "ugens kanal" på Team.

11
(KU 16)
20. 4.
Vi starter live-forelæsning på Teams med en diskussion om MVC og Observer-pattern baseret på RoboRally-projektet (se dagens forløb).

 

Derefter projektarbejde (underviseren og hjælpelæreren kommer forbi grupperne på deres kanaler på Teams).

Aflevering A4 (via DTU Learn): Anden prototype af Robo Rally spillet med databasetilknytning og mere spillelogik (se detaljer her) Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge11/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på "ugens kanal" på Team.

12
(KU 17)
27. 4.
Vi stater med en livepræsntation vedr. kravene til projektet (PiSU-projekt-2.pdf).

 

Projektarbejde (forelæsning og projektdiskussion efter behov).

  Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge12/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på "ugens kanal" på Team.

13
(KU 18)
4. 5.
F: Afslutning (PiSU-L10.pdf) Projektarbejde (husk at deltage i Zoom-mødet med grupperne som generalprøve til eksamen; tidsplannen ligger på ugens forløb. Se dagens undervisningsplan med live-møder på Teams: http://www2.compute.dtu.dk/courses/02362/f21/uge13/index.shtml.

 

Live-møderne foregår på "ugens kanal" på Team.

Eksamen
(KU 19-22)
Aflevering af projektet (rapport og software) vedr. kurset 02362 er igennem DTU Learn, og afleveringsdato er søndag, den 16. maj 2021, kl. 2359. I finder lidt mere information om den endelige afleveringen med en tjekliste her.

 

Eksamensdatoerne til kurset 02362 er den 31. maj og 2. juni 2021 (mandag/onsdag). Her er tidsplanen til eksamen og lidt mere information om eksamens forløb (især hvad der angår udstyr til og forløb af online-eksamen).

 

 

 
 

Ekstramateriale

 

Bøger

  • [LL15] John Lewis and William Loftus: Java Software Solutions: Foundations of Program Design. Pearson, 8th Edition, 2015.
  • [SW17] Robert Sedgewick and Kevin Wayne: Introduction to Programming in Java: An Interdisciplinary Approach. Addison-Wesley, 2nd Edition, 2017 (see also https://introcs.cs.princeton.edu/java/home/).

 

Links

 

Ekkart Kindler (), 28. januar 2021 (last updated 4. maj 2021)