Her er der nogle informationer og materiale til online- og live-undervisning
af kurset i uge 3. Hovedemne af forelæsningen er "Design" og Java-Praksis, som
især vedrører Visningsopgave V3,
hvor GameController skal give kontrollen tilbage til brugeren for at vælge
hvilken option af et interaktiv kort der skal eksekveres. Derudover er der
lidt mere information om JavaDocs.
Organisation
Kurset starter kl. 13 med et kort live-møde på kursets team på Teams (koden til at tilknytte
sig gruppen på Teams blev sendt ud via DTU Learn). Kl. 13 mødes vi live på kanalen "Uge03".
Derefter er der nogle videoer med præsentationer, som I kan finde på denne her side og som
I skal se under undervisningen i dag.
Ekkart vil være live på Teams hele tiden fra kl. 13 til kl. 17, så at I kan stille
spørgsmål. Og hjælpelærerne ville være der og i gruppelokalerne fra kl. 15 til kl. 17.
Tidsplanen er:
Til øvelses- og projektdelen er der oprettet noge særlige gruppekanaler, som er er eksklusiv
til registerede gruppemedlemmer (plus undervisere). Disse kanaler kan I bruge til at dele
materiale med jeres gruppe.
Nedenfor kan I finde alle videoer til dagens undervisning i den anbefalede rækkefølge og nogle
korte kommentarer.
Forelæsning
Efter live-mødet på Teams kl. 13.00 starter forelæsningsdelen.
PiSU L03.0: Rekapitulation fra uge 02
Analyse: Taksonomi, glossar og domænemodel.
Videoen er baseret på dagens
Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 1 - 13)
og det anbefales at den bliver åbnet ved siden af videopræsentationen (når man har to skærme).
PiSU L03.1: Software design og flere design pattern
Denne video diskuterer flere design patterns (og gentager observer-pattern).
Denne video er baseret på dagens
Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 14 - 30).
PiSU L03.2: Java-Praksis
Denne video diskuterer lidt mere praktisk Java-programmering: Programmering af knapper, dialoger og hvordan man kan tilknytte aktioner til knapperne. Desuden bliver der diskuteret
lidt mere om JavaDocs.
Denne video er baseret på dagens
Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 31 - 39).
PiSU P03.1: Opgave V3: Interaktive kort (og JavaDoc)
Denne video diskuterer opgave V3 som starter i dag.
Den er baseret på dagens
Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 40 - 41).
PiSU P03.2: Opgave V3: Resultat
Denne video viser en demo med resultatet af opgave V3.
Videoerne ovenfor skal ses op til kl. 14:30. Omkring 14:30 samler vi os med hele klassen
igen på kursets Teamskanal "Uge03" til et live-møde. Der diskuterer vi lidt mere om domænemodeller
med RoboRally som udgangspunkt. Og I kan stille spørgsmål vedr. projekt, forelæsning og dagens
opgave.
Her er tavler-notater fra live-diskussionen med hele klassen:
Projekt- og øvelser
Efter dette live-møde fra ca. 15:00 skal I komme i gang med opgave A1 og V3 i grupperne. Hjælpelærere og underviseren kommer forbi gruppelokalerne og I kan også tilkalde dem, hvis I har brug for hjælp.
Og I skal fremvise jeres løsning til opgave V2.
PiSU P03.3: Opgave V3: Skift til interaktiv modus
Denne video viser hvordan man kan skifte fra aktiverings-modus til interaktiv-modus,
når et interaktiv kort skal eksekveres.
En detaljeret beskrivelse af opgave V3 finder i her:
Opgave V3.
PiSU P03.4: Opgave V3: Vis knapper til kommandoets optioner
Denne video giver en idé om hvordan de nye "GUI-knapper" til kommandoets optioner
kan oprettes dynamisk i PlayerView .
En detaljeret beskrivelse af opgave V3 finder i her:
Opgave V3.
PiSU P03.5: Opgave V3: Implementer kontrollerens metode
Denne videoen viser hvordan man kan implementere metoden executeCommandOptionAndContinue() i GameController (og hvordan den kan tilknyttes
knapperne).
En detaljeret beskrivelse af opgave V3 finder i her:
Opgave V3.
PiSU P03.6: Opgave V3: JavaDocs
Den sidste video viser hvordan JavaDoc-kommentarer og relaterede dokumenter skal se ud i projektet og hvordan man kan generere API-dokumentation fra det. Den skal måske først ses efter selve timen op til næste uge.
|