DTU 
 

 

02362: Projekt i software-udvikling (f21)

Uge 3 (online- og live-undervisning): Design / Java-praksis
 
 

Her er der nogle informationer og materiale til online- og live-undervisning af kurset i uge 3. Hovedemne af forelæsningen er "Design" og Java-Praksis, som især vedrører Visningsopgave V3, hvor GameController skal give kontrollen tilbage til brugeren for at vælge hvilken option af et interaktiv kort der skal eksekveres. Derudover er der lidt mere information om JavaDocs.

 

Organisation

Kurset starter kl. 13 med et kort live-møde på kursets team på Teams (koden til at tilknytte sig gruppen på Teams blev sendt ud via DTU Learn). Kl. 13 mødes vi live på kanalen "Uge03". Derefter er der nogle videoer med præsentationer, som I kan finde på denne her side og som I skal se under undervisningen i dag.

 

Ekkart vil være live på Teams hele tiden fra kl. 13 til kl. 17, så at I kan stille spørgsmål. Og hjælpelærerne ville være der og i gruppelokalerne fra kl. 15 til kl. 17.

 

Tidsplanen er:

  • kl. 13:00: Opstart med live-mødet på kanal "Uge03" på kursets Team.

     

  • Derefter skal I se videoerne PiSU L03.0 - PiSU L03.2 og P03.1 og P03.2 og arbejde i grupperne op til omkring kl. 14:30.

     

  • kl. 14:30: er der et live-møde med hele klassen igen. Der kan I stille spørgsmål om forelæsningen, afleveringsopgave A1 eller visningsopgave V3 og projektet generelt. Og der bliver diskuteret lidt mere detaljer vedr. domænemodellen til RoboRally.

     

  • Fra ca. kl. 15:00 kan I arbejde i grupper igen og se videoerne vedr. løsning af visningsopgave V3: PiSU P03.3- PiSU P03.5 (den siste video PiSU P03.6 kan I måske se efter timen).

     

  • Under øvelses- og gruppearbejdsdelen kommer hjælpelærerne forbi jeres grupper og I kan også tilkalde dem eller Ekkart via dokumentet Hjælpeønsker_Uge03.doc som ligger på ugens kanal.

     

    Bemærk at I også skal vise jeres resultat til visningsopgave V2 til hjælpelærerne.

     

  • Fra kl. 16:45 mødes vi igen mel hele klassen på kanalen "Uge03" for at svare på spørgsmål. runde af og også kort at evaluere kurset indtil videre.

     

Til øvelses- og projektdelen er der oprettet noge særlige gruppekanaler, som er er eksklusiv til registerede gruppemedlemmer (plus undervisere). Disse kanaler kan I bruge til at dele materiale med jeres gruppe.

 

Nedenfor kan I finde alle videoer til dagens undervisning i den anbefalede rækkefølge og nogle korte kommentarer.

 

Forelæsning

Efter live-mødet på Teams kl. 13.00 starter forelæsningsdelen.

 

PiSU L03.0

PiSU L03.0: Rekapitulation fra uge 02

Analyse: Taksonomi, glossar og domænemodel.

 

Videoen er baseret på dagens Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 1 - 13) og det anbefales at den bliver åbnet ved siden af videopræsentationen (når man har to skærme).

 

PiSU L03.1

PiSU L03.1: Software design og flere design pattern

Denne video diskuterer flere design patterns (og gentager observer-pattern).

 

Denne video er baseret på dagens Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 14 - 30).

 

PiSU L03.2

PiSU L03.2: Java-Praksis

Denne video diskuterer lidt mere praktisk Java-programmering: Programmering af knapper, dialoger og hvordan man kan tilknytte aktioner til knapperne. Desuden bliver der diskuteret lidt mere om JavaDocs.

 

Denne video er baseret på dagens Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 31 - 39).

 

PiSU P03.1

PiSU P03.1: Opgave V3: Interaktive kort (og JavaDoc)

Denne video diskuterer opgave V3 som starter i dag. Den er baseret på dagens Powerpointpræsentation PiSU-L03.pdf (slide 40 - 41).

 

PiSU P03.2

PiSU P03.2: Opgave V3: Resultat

Denne video viser en demo med resultatet af opgave V3.

 

Videoerne ovenfor skal ses op til kl. 14:30. Omkring 14:30 samler vi os med hele klassen igen på kursets Teamskanal "Uge03" til et live-møde. Der diskuterer vi lidt mere om domænemodeller med RoboRally som udgangspunkt. Og I kan stille spørgsmål vedr. projekt, forelæsning og dagens opgave.

 

Her er tavler-notater fra live-diskussionen med hele klassen:

 

 

Projekt- og øvelser

Efter dette live-møde fra ca. 15:00 skal I komme i gang med opgave A1 og V3 i grupperne. Hjælpelærere og underviseren kommer forbi gruppelokalerne og I kan også tilkalde dem, hvis I har brug for hjælp. Og I skal fremvise jeres løsning til opgave V2.

 

PiSU P03.3

PiSU P03.3: Opgave V3: Skift til interaktiv modus

Denne video viser hvordan man kan skifte fra aktiverings-modus til interaktiv-modus, når et interaktiv kort skal eksekveres.

 

En detaljeret beskrivelse af opgave V3 finder i her: Opgave V3.

 

PiSU P03.4

PiSU P03.4: Opgave V3: Vis knapper til kommandoets optioner

Denne video giver en idé om hvordan de nye "GUI-knapper" til kommandoets optioner kan oprettes dynamisk i PlayerView.

 

En detaljeret beskrivelse af opgave V3 finder i her: Opgave V3.

 

PiSU P03.5

PiSU P03.5: Opgave V3: Implementer kontrollerens metode

Denne videoen viser hvordan man kan implementere metoden executeCommandOptionAndContinue() i GameController (og hvordan den kan tilknyttes knapperne).

 

En detaljeret beskrivelse af opgave V3 finder i her: Opgave V3.

 

PiSU P03.6

PiSU P03.6: Opgave V3: JavaDocs

Den sidste video viser hvordan JavaDoc-kommentarer og relaterede dokumenter skal se ud i projektet og hvordan man kan generere API-dokumentation fra det. Den skal måske først ses efter selve timen op til næste uge.

 

Yderlige informationer

 

[JavaFX] JavaFX Documentation: JavaFX Documentation: https://docs.oracle.com/javafx/2/.

 

[JD:HowTo] The Javadoc Homepage: How to: http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/documentation/index-137868.html

 

[IJ:JavaDoc] IntelliJ IDEA: Documenting code: https://www.jetbrains.com/help/idea/working-with-code-documentation.html#generate-javadoc

 

 

Ekkart Kindler (), 14. februar 2021