DTU 
 

 

02341: Projekt i software-udvikling (f18)

Opgave 5: Monopoly: Analyse
 
Denne opgave starter projektarbejde med at realisere Monopoly/Matador-spillet. Men opgave selv har ikke noget med programmering at gøre; opgaven er at analysere og modellere hvad der skal implementeres.

 

Det endelige resultat er en domænemodel, som består af en eller (hvis det bliver for stor) flere klassediagrammer, tilstandsdiagrammer og aktivitetsdiagrammer, som beskriver begreberne bagved spillet og dens regler. På vejen til disse modeller skal der også opstilles en liste (taksonomi) med de relevante begreber, use-cases og aktiviteter.

 

Her er de forskellige trin og mere detaljer for at klare opgaven (nogle aspekter af opgaven og modellerne bliver diskuteret under forelæsning i uge 6):

  1. Kig på websiderne nedenfor [MW:Rules, WB:MonopolyRules] og helst skriv dem ud. Marker de relevante begreber og opstil en taksonomi, som er en liste med alle relevante begreber.

     

    Det giver mening at allerede nu adskille spillets aktiviteter fra andre begreber. Måske kan I markere dem med forskellige farver.

     

  2. Ud fra denne taksonomi opstil et klassediagram, som formaliserer begrebernes relevante attributter og relationer. Tænk især på attributter som er relevante for at definere spillets regler (kig også på livscyklerne nedenfor). Genemmgå de vigtigste regler for at tjekke, om jeres klassediagram dækker over alle informationer som udgør spillets tilstand og som er nødvendige for at gennemføre alle spillets aktioner.

     

  3. Definer livscyklus for alle relevante klasser som tilstandsdiagrammer — dog mindst for selve spil, spilleren og grunde. Måske giver det mening at tilføje nogle tilstande fra disse diagrammer også som attributter til jeres klassediagram.

     

  4. Ud fra jeres overvejelser fra punkt 1, opstil en liste med alle use-cases og aktiviteter til Monopoly-spillet. Tænk også på use-cases, som ikke har med spillets regler at gøre, men som administrerer spillet (fx. at gemme eller at starte et spil).

     

  5. For alle aktiviteter som er tilknyttet spillets regler, opstil et aktivitetsdiagram og angiv hvornår disse aktiviteter kan starte. Bemærk, at der er masser af aktioner some en spiller kan gøre, selvom det ikke er spillerens tur.

     

  6. Aflever jeres diagrammer med lidt tekst som forklarer dem i en et PDF-dokument via CampusNet. Gruppeaflevering er tilladt med grupper op til 6 deltagere.

     

Yderlige informationer

 

I kan finde mere information om Monopoly-spillet her:

 

Ekkart Kindler (), 5. marts 2018 (last updated 6. marts 2018)