Denne opgave starter projektarbejde med at realisere Monopoly/Matador-spillet.
Men opgave selv har ikke noget med programmering at gøre; opgaven er at
analysere og modellere hvad der skal implementeres.
Det endelige resultat er en domænemodel, som består af en eller (hvis det bliver for
stor) flere klassediagrammer, tilstandsdiagrammer og aktivitetsdiagrammer, som beskriver
begreberne bagved spillet og dens regler. På vejen til disse modeller skal der
også opstilles en liste (taksonomi) med de relevante begreber, use-cases og aktiviteter.
Her er de forskellige trin og mere detaljer for at klare opgaven (nogle aspekter af
opgaven og modellerne bliver diskuteret under forelæsning i uge 6):
- Kig på websiderne nedenfor [MW:Rules,
WB:MonopolyRules] og helst skriv dem ud.
Marker de relevante begreber og opstil en taksonomi, som er en liste med alle
relevante begreber.
Det giver mening at allerede nu adskille spillets aktiviteter fra andre
begreber. Måske kan I markere dem med forskellige farver.
- Ud fra denne taksonomi opstil et klassediagram, som formaliserer
begrebernes relevante attributter og relationer. Tænk især på attributter som
er relevante for at definere spillets
regler (kig også på livscyklerne nedenfor). Genemmgå de vigtigste regler for at tjekke,
om jeres klassediagram dækker over alle informationer som udgør spillets tilstand og
som er nødvendige for at gennemføre alle spillets aktioner.
- Definer livscyklus for alle relevante klasser som tilstandsdiagrammer — dog
mindst for selve spil, spilleren og grunde. Måske
giver det mening at tilføje nogle tilstande fra disse diagrammer også som attributter
til jeres klassediagram.
- Ud fra jeres overvejelser fra punkt 1, opstil en liste med alle use-cases og aktiviteter
til Monopoly-spillet. Tænk også på use-cases, som ikke har med spillets regler at gøre,
men som administrerer spillet (fx. at gemme eller at starte et spil).
- For alle aktiviteter som er tilknyttet spillets regler, opstil et aktivitetsdiagram
og angiv hvornår disse aktiviteter kan starte. Bemærk, at der er masser af aktioner
some en spiller kan gøre, selvom det ikke er spillerens tur.
- Aflever jeres diagrammer med lidt tekst som forklarer dem i en et PDF-dokument
via CampusNet. Gruppeaflevering er tilladt med grupper op til 6 deltagere.
|